מאת: נתי הורנשטיין עורך אתר QAtest
שבוע הבא אנו מתוכננים לסיים בדיקות ל " מוצר חדש " שחייב לעלות
ל PRODUCTION (יצור) כדי לעמוד ב TIME TO MARKET של החברה,
הנקודה היא שהמוצר עבר לבדיקות באיחור של 20 ימי בדיקות (עבודה),
כך שבפועל ע"פ תכנון הפרויקט צוות הבדיקות נאלץ לסיים את עבודתו לאחר 60 ימי עבודה
ולא 80 יום כפי שתוכנן.
האם הסיפור הזה לא מוכר לכם ??? האם הוא חוזר על עצמו ברוב הפרויקטים ?
כל איחורשל גורם אחד או יותר בתהליך הפיתוח מביא בהכרח לקיצור בזמן הבדיקות.
יצירת דוח ניתוח תוצאות הבדיקות ON-LINE בשלב הבדיקות חייב להיות זמין ומדויק, מכיוון שדוח זה קריטי להחלטת לעליה ל PRODUCTION.
לכן, חייב ראש צוות הבדיקות לנהל את תהליך הבדיקות בצורה מתועדת ומקושרת לפרויקט, כך שכל תקלה שנפתחת לפרויקט מקושרת ספציפית לאותו פרויקט ולא לPool תקלות פיתוח, במיוחד כאשר הפרויקט מפותח ע"י מספר צוותי פיתוח שונים וקיימת חשיבות מאוד גבוה לאינטגרציה בין צוותי הפיתוח.
ע"פ רקס בלאק ניתן להגדיר את תפקידו של צוות הבדיקות "לספק, בצורה אפקטיבית ויעילה, שירותי בדיקות מהירים, מדויקים ומועילים, וכן מידע איכותי המסייע לצוות הפרויקט לנהל את הסיכונים העלולים לפגום באיכות המערכת".
מכאן באה החשיבות לניהול הסיכונים בצורה מהירה ומדויקת.
כיום ישנם מספר רב של תוכנות לניהול תקלות (ניתן לקרוא עליהן באתר QAtestתוכנות ועזרים לבודק) הנותנות מענה יעיל לנושא.
בתחילת פרויקט בדיקות תוכנה מבוצע תכנון בדיקות למוצר, מופו כל אזורי הבדיקה הנדרשים, עדיפותם ומשקלם ע"פ חשיבותם במודול העסקי הנבדק.
מתכנון הבדיקות נגזרים תסריטי הבדיקות, אשר נבדקים ע"י סדר העדיפות וכל תקלת פיתוח מקושרת לתסריט הבדיקות שלה.
כך נוצר מיפוי של תקלות לתסריטים וניתן בכל שלב ושלב של הבדיקות להוציא דיווח של תוצאות הבדיקות הכולל את אחוז ההתקדמות ,מספר התקלות וחומרתן.
להלן דוגמא לדוח המקשר תקלות לפרויקט:
מספר תקלה | מספר פרויקט |
צוות פיתוח |
שם דרישה | תיאור תקלה | חומרת התקלה | עדיפות |
124 | 10 | הקמת לקוח |
|
| ||
125 | 10 | הקמת לקוח |
|
| ||
126 | 10 | גביה |
|
| ||
127 | 15 |
|
| |||
128 | 10 | מכירות |
|
| ||
129 | 15 |
|
| |||
130 | 15 |
|
| |||
131 | 10 | גביה |
|
| ||
132 | 10 | מכירות |
|
|
להלן דוגמאות לניתוח של דוח סטאטוס בדיקות לפרויקט :
דו"ח סיכום בדיקות תוכנה גרסה xx - סיכום תקלות לפי חומרה -
מס' תקלות בכל סבב / חומרה
|
| |||
חומרה | סבב ראשון | סבב שני |
| סבב שלישי |
| ||||
מס' תקלות לפרויקט / חומרה | |||
שם פרויקט | גבוהה -1 | בינונית - 2 | נמוכה - 3 |
קליטת עסק חדש | |||
מוצר חדש | |||
קליטת תשלום |
מס' תקלות לפרויקט / צוות פיתוח | |||
שם פרויקט | הקמת לקוח | גביה | מכירות |
קליטת עסק חדש | |||
מוצר חדש | |||
קליטת תשלום |